Door allerlei misstanden in o.a. de cultuur- en sportwereld worden ook wij als kerk gedwongen na te denken over hoe wij omgaan met machtsmisbruik. Zijn wij een veilige gemeente? Als kerk van Christus zou dat natuurlijk zo moeten zijn, maar we zijn ook allen zondige mensen, met alle gebreken van dien.
Daarom heeft de Algemene Kerkenraad beleid ontwikkeld over hoe wij als gemeente om moeten gaan met onverhoopte schendingen van die veiligheid.
Een belangrijk onderdeel van het beleid is de vertrouwenspersoon.
Om elkaar van het belang van een veilige gemeente te doordringen is er een gedragscode opgesteld, die vrijwilligers bij aanvang van hun taak ontvangen. Daarnaast geldt voor veel medewerkers binnen de gemeente (of dit nu in een betaalde of in een vrijwillige rol is) dat zij een Verklaring Omtrent het Gedrag moeten kunnen tonen. Hier leest u daar meer over.
De verschillende beleidsstukken, de gedragscode en het meldprotocol zijn hieronder te downloaden.
Klik hier om ‘Beleid veilige gemeente en vertrouwenspersoon’ te downloaden.
Klik hier om ‘Gedragscode voor vrijwilligers’ te downloaden.
